Toch is 't gras niet altijd groen aan de overkant - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nikki Hussaarts - WaarBenJij.nu Toch is 't gras niet altijd groen aan de overkant - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nikki Hussaarts - WaarBenJij.nu

Toch is 't gras niet altijd groen aan de overkant

Door: Nikki

Blijf op de hoogte en volg Nikki

05 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hiiii everybody !

Het is weer zondag en omdat ik vandaag een lekkere relaxdag heb, maak ik weer tijd voor een blogje.
Om te beginnen :
Lieve mama, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
Je hebt de kaart al een dag te vroeg ontvangen, maar dat is goed !!
Ik hoop dat je een fijne verjaardag hebt!

Deze week is weer snel gegaan, maar hij was niet zo leuk als mijn voorgaande weken...
Maandag begonnen we weer om 6 uur op de farm in Te Poi, dus ik moest weer om 4 uur uit bed. Hier heb ik weer de gegevens van de koeien genoteerd. De rest van de dag heb ik doorgebracht op het kantoor...
Omdat ik nog steeds niet begonnen ben met mijn onderzoek, heb ik niet zoveel meer te doen op kantoor. Het was dus een beetje saai...

Gelukkig zou ik dinsdag een afspraak hebben met de inseminator, dus ik hoopte dat hij mij kon vertellen wanneer we konden beginnen met mijn onderzoek. Het is namelijk de bedoeling dat ik melkmonsters neem van koeien die op die dag geïnsemineerd worden, daarom moet ik met die inseminator mee.
's Ochtends heb ik daarom alvast 200 van mijn buisjes gevuld met 200 microliter kaliumdichromaat. Dit zorgt ervoor dat we de melkmonsters langer kunnen bewaren.
Helaas was deze man maandag pas aangekomen in Nieuw-Zeeland en wist hij dus eigenlijk ook nog niks over wanneer we konden beginnen.
Hij moest zelfs nog aan zijn baas vragen of ik wel met hem mee mocht rijden, want er is hier een kromme regel dat alleen het personeel in die bedrijfswagens mee mag rijden...
Na dit gesprek was de moed in mijn gebroken klompen ;) gezakt en wist ik even niet meer hoe het verder zou gaan met mijn onderzoek.
Ik ben inmiddels al 5 weken bezig en heb nog niks kunnen doen voor mijn opdracht. Hier werd ik erg chagrijnig en ook wel gestresst van, want niemand interesseert zich in mijn opdracht, terwijl het voor mij toch wel belangrijk is.

Woensdag werd ik wakker met knallende koppijn en omdat ik toch niks te doen had op kantoor, bleef ik lekker thuis. Teresa, de vrouw waar ik bij in huis woon, wist nog een mooie wandelroute, de Te Awa Walkway, en omdat het prachtig weer was, ben ik daar 's middags naar toe gegaan.
Het begon in Cambridge en was zo'n 3,2 kilometer naar Vélodrome, een indoorhall voor wielrenners.
Het leek wel zomer dus ik heb lekker in m'n hemdje gelopen. Het was een route langs de rivier en allemaal weilanden. Toen ik bij Vélodrome kwam, heb ik wat gedronken, en ben ik weer teruggelopen.
Ik was erg blij dat ik vrij had genomen, want ik heb lekker kunnen lopen en weer mooie dingen gezien :) zoveel beter dan chagrijnig zitten zijn op kantoor.
's Avonds toen ik thuis kwam, was ik zelfs verbrand! Zo warm was het :D

Donderdag moesten we om 7 uur op een farm in Morrinsville zijn om melkmonsters te nemen voor het grote onderzoek. We waren erg snel en waren daarom voor 8 uur alweer op kantoor. Natuurlijk had ik niks te doen, dus heb ik gevraagd aan dierenarts Scott of ik met hem mee kon. Gelukkig kon dat !
Als eerst moesten we naar een farm om een vruchtbaarheidstest te doen bij 3 stieren, wij noemen het "Bull wanking"... Klinkt nogal ruig, en dat is het eigenlijk ook, hahaha
Scott ging namelijk rectaal in de stier om zijn prostaat te stimuleren. Hierdoor gaat de stier uiteindelijk ejaculeren en 3x raden wie dat op mocht vangen.... precies, ik !
Gelukkig hoefde ik niet net als Rob Geus in zijn programma "Drekwerk" in een hokje onder de stier te gaan staan om het vuile goedje op te vangen, maar kon ik mooi aan de zijkant van de stier blijven staan met een stok met aan het uiteinde een bekertje met trechter. Dat hield ik dan onder de stier en kon ik het zo opvangen.
Ik zette me schrap voor de Big Splash... maar die kwam niet !
Het waren (gelukkig) slechts druppeltjes en dat was genoeg om onder de microscoop te bekijken. Helaas had deze boer maar 1 stier waarvan de spermacellen actief genoeg waren, dus volgende week gaat Scott terug om ze opnieuw te testen. Het lijkt erop alsof deze boer goede stieren gekocht denkt te hebben, maar dat ze onterecht op de markt zijn gekomen, omdat ze helemaal niet zo vruchtbaar zijn.

Na het 'bull wanken' gingen we naar een farm om weer 129 CIDR's in te brengen. Ik heb de koeien de GnRH-injectie gegeven terwijl Scott de CIDR's inbracht, dus we waren hier redelijk snel klaar.
Hierna kreeg Scott een telefoontje over een koe met een gezwel in haar oog. Toen we daar aankwamen, bleek het echt heel erg te zijn. Er zat zo'n groot gezwel voor haar oog dat ze helemaal niks meer kon zien.
Scott heeft haar antibiotica gegeven wat misschien de zwelling doet slinken, maar waarschijnlijk moet hij maandag terug om het hele oog te verwijderen. Dit is een goede operatie, want de koe merkt er weinig van en kan nog jaren verder leven met 1 oog.. tenzij de kanker uitgezaaid is. Dan zal ze binnen een aantal maanden meer gezwellen krijgen, maar dat is afwachten natuurlijk...

Om half 1 waren we terug op de praktijk en om 3 uur moesten we naar een farm in Morrinsville om daar de nieuwe apparaatjes voor tochtdetectie op de koeien te plakken voor het grote onderzoek. En inderdaad ja, met de "mannen".
Ik had me mentaal al voorbereid dat het een latertje zou worden, want vorige keer heeft het ons ook 4 uur gekost.
Gelukkig waren m'n collega's er ook klaar mee dus we hebben gezorgd dat ze opschoten. Het gebeurde ook allemaal tijdens het melken dus de boer dacht er gelukkig hetzelfde over als wij.
Het viel dus allemaal best mee, want ze hadden geen tijd om te praten. En elke keer als ze eventjes tijd hadden, maakten ze gelijk fouten. De boer zei ook "Fraser, you're fucking useless !" tegen 1 van de "mannen" en toen was het duidelijk dat ie z'n smoel moest houden, en dat maakte mij alleen maar blij haha.
Ik stond in de paddock en zorgde ervoor dat de juiste koeien het apparaatje opgeplakt kregen, en omdat wij zo snel waren, kon ik tussendoor kroelen met m'n nieuwe farmfriend: Jake !
Weer zo'n lief hondje, met gele wenkbrauwtjes omdat ie altijd met z'n snufferd tegen de tail paint van de koeien aan zit.
Om 18 uur waren we klaar, dus dat viel alles mee :D

Vrijdag ging ik weer naar kantoor, en omdat ik niks te doen had heb ik eventjes Steve geholpen. Dat is de manager die eigenlijk ook niks uitvoert en dus hoort bij de categorie "mannen".
Hij had van verschillende koeien en vaarzen botten liggen. Deze beestjes kregen namelijk uit het niks een botbreuk in 1 van hun benen en dat moet onderzocht worden. Hij moest ze fotograferen, meten en verpakken zodat ze opgestuurd konden worden naar een laboratorium.
Best interessant om zo die botten en breuken te zien, ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

En omdat ik verder niks te doen had, had ik om 12 uur weekend!
Jippieeee
Ik ben lekker gaan winkelen in het winkelcentrum hier in Hamilton en heb nog leuke shirtjes gekocht ook !
's Avonds heb ik met mijn stagebegeleidster van de HAS gebeld omdat ik nog steeds niet begonnen ben met mijn onderzoek.
Gelukkig snapt zij dat het niet mijn fout is en hebben we goede afspraken gemaakt. Zonder haar had ik me nog steeds rot gevoeld over mijn onderzoek, dus ik ben echt blij dat ik haar als stagebegeleidster heb!

Zaterdag had ik afgesproken met Jos en Maja, twee mensen uit Tholen en de ouders en schoonouders van 2 vrienden van mij. Zij zijn hier in Nieuw-Zeeland om een half jaar rond te reizen en waren dit weekend in de buurt van Hamilton, namelijk in Putaruru.
Ik kwam daar om 11 uur 's ochtends aan, we hebben wat gedronken, gegeten en gekletst, en gingen 's middags naar Wai-O-Tapu thermal wonderland. Dit is een park wat bestaat uit kraters van een vulkaanuitbarsting van lang geleden. Onder deze grond zit nog steeds activiteit, dus er zijn allemaal vulkanisch, kokende meren te vinden.
Erg bijzonder !!
De meren zijn allemaal verschillend van kleur omdat er elementen inzitten, zoals zwavel(zuur), ijzer, goud en magnesium. Het stinkt er erg naar rotte eieren door de zwavel !
We hebben onze ogen uitgekeken en het was erg gezellig!
Hierna zijn we naar Mud Pool gegaan, een klein stukje verderop. Door de activiteit onder de grond bubbelt de modder de hele tijd. Zo schattig, ook dat geluidje er bij, blubblub. Echt heel leuk om te zien :)
's Avonds zijn we gaan eten bij the Loose Goose in Tirau. Erg leuk tentje, en zo hebben we de dag super afgesloten !

En nu is het alweer zondag... Ik heb een lekker rustig dagje vandaag. Heb lekker uitgeslapen, boodschappen gedaan, een beetje gelezen en gewoon lekker gerelaxed !
Morgen mag ik weer om 4 uur uit bed, dus ik vond het wel n prima dagje zo!

Nou ik stop er weer mee,
tot snel allemaal !

  • 05 Oktober 2014 - 08:34

    Marion:

    Hee moppie, wederom leuk verhaal. Alleen balen dat het niet loopt zoals verwacht. Maar..... Je hebt zeker veel ervaring opgedaan al op het gebied van diergeneeskunde..... Komt goed. Relax en doe je ding.

  • 05 Oktober 2014 - 09:25

    Ine :

    Mooi verhaal Nikki je ben echt aan t genieten .Groetjes


  • 05 Oktober 2014 - 12:10

    Riet Steijns:

    Hey Nikki Ja idd, ik denk dat Marion wel n beetje gelijk heeft, zo leer je natuurlijk ook wel veel. Dus doe rustig dan kom dat ook weer goed, je heb nog 6 weken te gaan. Weer n mooie blog hoor en ja, soms zit het mee en soms zit het tegen. Weer de groetjes van ons, en het ga je nog steeds goed (dat is belangrijk hee). xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 8759

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 10 November 2014

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: