Weeeeeeeek 4 !! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nikki Hussaarts - WaarBenJij.nu Weeeeeeeek 4 !! - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Nikki Hussaarts - WaarBenJij.nu

Weeeeeeeek 4 !!

Door: Nikki

Blijf op de hoogte en volg Nikki

22 September 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hiiii everyone,

daar ben ik weer ! Een dagje later, 't is nu maandag, maar gisterenavond was ik laat thuis en moest nog skypen met iedereen & daarna weer snel naar bed omdat ik er om 4u uit moest vandaag!
Nu maak ik weer even tijd voor 'n blog(je) !!

Na een mooi weekendje vorige week, moest ik maandag weer om 6 uur fris&fruitig op de farm in Matamata staan. Dat betekende dat ik om 4.45 moest gaan rijden om op tijd te zijn. Normaal rij ik naar Elizabeth en dan rijd ik met haar mee, maar zij kwam niet vanuit huis deze keer dus ik moest zelf daarheen rijden. Lekker met de radio aan, heerlijk.
Het is dan nog pikkedonker natuurlijk, dus je ziet alleen de weg en niks van het landschap. Zo bizar dat als je dan terug rijdt van de farm, je ineens allemaal heuvels en bergen ziet. Zo mooi :)

's Avonds was ik kei moe, dus ging al om 8 uur slapen, want dinsdag moest ik weer om 5 uur op de farm in Te Poi zijn. Hier hebben we, net als maandag, weer melkmonsters genomen en andere gegevens van de koeien genoteerd voor het onderzoek dat nu nog loopt.

Woensdag was een dagje op de praktijk. Ik heb eerst op kantoor gezeten en in de middag ben ik naar het laboratorium gegaan. Ik heb de ELISA-test gedaan, dat is een test om te kijken wat het progesteron level van de melkmonsters is. Ik moet dit ook gaan gebruiken voor mijn onderzoek, dus zo kon ik al een beetje oefenen.

Donderdag ben ik met Meaghan meegeweest, een dierenarts hier op de praktijk. Dat was echt geweldig ! Als ik zo aan het werk ben, weet ik écht zeker dat ik dierenarts wil worden.
We gingen eerst naar een farm waar we een deel van de koppel koeien moesten controleren op baarmoederontsteking. Dit doe je door met een soort pipet in de koe te gaan, heen en weer te gaan en er weer uit te halen. Er blijft dan 'slijm' aanhangen. Als dit helder is, is alles goed, zit er pus aan, stinkt het of zit er bloed aan, dan heeft ze waarschijnlijk baarmoederontsteking en moet ze behandeld worden. Ik heb ook meegeholpen om te controleren, was voor mij de eerste keer om dit te doen. Ik vond een paar 'dirty cows' en de boer zei toen: "You've got some good eyes Nikki . well done!! "
Haha suuper leuk natuurlijk :D

Daarna moesten we naar een andere boer. Zijn kalveren moesten onthoornd en ingeënt worden en daarna had hij nog een stiertje staan die gecastreerd moest worden.
De kalfjes kregen eerst een slaapmiddel en een verdoving zodat ze geen last hebben van het onthoornen. Dat is wel leuk om te zien, want binnen tien minuten liggen ze te snurken :) Er was een heel erg hongerig kalfje, dus die begon aan mijn overall en handen te zuigen, maar na een paar minuutjes was ze al zo slaperig dat dr zuigkracht af nam en dr tongetje uit dr mondje hing.
Ik heb de kalfjes ingeënt terwijl Meaghan al begon met onthoornen, en later heb ik ook nog een aantal kalfjes onthoornd.

Toen de kalveren klaar waren, moest de stier onder handen genomen worden. De stier werd vastgezet in een hek en van daaruit zouden we castreren. Dat is best een risico, want zo'n beest krijgt natuurlijk ook een slaapmiddel en kan dus ieder moment omvallen. Toen z'n eerste bal er uit was, begon ie te wankelen en uiteindelijk viel ie om. Niet zo hygiënisch natuurlijk om met je opengeknipte balzak op de vloer te vallen.
Toen hebben we die stier uit 't hek verlost en hem netjes op de vloer gelegd. Ik heb zijn achterpoot tegengehouden zodat Meaghan de castratie af kon maken, en een flinke spuit antibiotica tegen de infectie van de vloer.

Die boer had ook een hondje, Polly genaamd. Dit was een of ander vuilnisbakkenras. Het beestje had rood, lang, ruw haar en was eigenlijk gewoon echt lelijk. Maar Polly was niet dom, want ze had dondersgoed in de gaten wat wij aan het doen waren met die stier. Toen Meaghan de eerste bal eruit had gehaald, gooide ze die op de grond, en wat denk je? Polly sprong omhoog als een jachtluipaard en wilde dat "lekkere hapje" wel even laten zien waar ze toe in staat was.
Wij riepen: "Polly, nooooo" en toen liet ze hem toch maar liggen.
Maar een stier zou een stier niet zijn als ie geen twee ballen had, dus de oogjes van onze Polly begonnen te twinkelen toen ze de tweede bal tevoorschijn zag komen.
Wat er uiteindelijk gebeurd is met de ballen van de stier weet ik niet, want wij gingen daarna meteen weg. Maar ik gok dat ze allang verteerd zijn en ergens als een klein bruin hoopje in t weiland liggen....

Als laatste moesten we nog naar een andere farm om CIDR's in te brengen. Dit betekent Controlled Internal Drug Release, en dat geeft progesteron af in de koe. Zo komt de eisprong sneller op gang en kan de koe eerder geïnsemineerd worden.
Ik heb echt super veel geleerd die dag en was echt blij dat ik mee kon. En t mooiste is dat ik deze week nog een keer mee ga :D

Vrijdag stonden we weer om 6 uur op de farm in Karapiro. Hier heb ik de melkmonsters genomen en in de middag hadden we lekker vroeg weekend :D

Dit weekend had ik afgesproken om naar Janus&Leny te gaan, twee mensen die oorspronkelijk uit Nieuw-Vossemeer komen en al heel lang hier in Morrinsville wonen.
Ik heb een geweldig weekend gehad !! Zaterdag gingen we al vroeg op pad, want we hadden een aantal dingen op de planning staan.
We zijn eerst naar Karangahake Gorge geweest. Hier kun je prachtige wandelingen maken tussen de bergen door. Hier zijn ook allemaal tunnels die vroeger werden gebruikt voor het goud delven. We wilden zo'n tunnelroute gaan lopen, maar helaas waren die dicht voor onderhoud. We gingen buitenaf lopen, maar het regende heel erg hard, dus hebben we maar een stukje gelopen en dat was al gigantisch mooi !!! Zo reusachtig die bergen, met bomen, rotsen en water.. geweldig!

Nadat we even flink nat geregend waren, gingen we maar verder rijden. We gingen naar Waihi, eerst naar een gigantische goudmijn en daarna naar het strand waar Leny&Janus vroeger altijd met de kinderen kwamen. Hier was het prachtig, een wit strand, helder blauw water en dan nog met mooie groene bergen erom heen.. kan niet beter!
We zijn daar met een flinke steile trap naar beneden geklommen om op een rots met uitzicht op het water onze lunch te eten. Het weer was toen gelukkig flink beter, met een lekker zonnetje erbij.

Na Waihi Beach zijn we naar de Mount Maunganui gegaan. Dit is een mooie berg waar je prachtig kunt wandelen en klimmen. Wij hebben de wandeling rondom de Mount gedaan, maar ik ga denk nog een keertje terug om naar de top te klimmen. Je schijnt een geweldig uitzicht te hebben vanaf daar.
De wandeling rondom de Mount was ook al prachtig. Je loopt helemaal langs de zee en onderweg kom je op de berg zelf ook vanalles tegen.
Daarna hebben we een ijsje gegeten in een ijszaak waar ze de wafels zelf maken... erg lekker dus !!!!

Zondag zijn we in Cambridge naar de Mountain Games gegaan. Dit zijn behendigheidsspellen met paarden. Ook dit was leuk om te zien, want 't gaat er best ruig aan toe !

En nu is het alweer maandag van de 5e week dat ik hier ben! Hierna nog maar 6 weken te gaan. Het gaat snel !!!!
Van de week ga ik weer eens kijken wat ik aankomend weekend ga doen. Hopelijk is het weer mooi weer zodat ik weer lekker kan genieten van al het moois hier.

Tot snel lieve mensen!
En oja, als er iemand geld over heeft, kom gerust langs ! :D

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 22 September 2014 - 12:37

    Rianne Raedts:

    Hey nikske, wat een avonturen beleef je daar zeg, wat een verhaal weer.
    Supter dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Heb net de foto's bekeken op fb, in een woord, GEWELDIG zeg, super mooi allemaal.
    Geniet nog lekker van je 6 weken daar.
    Zal je blogs goed in de gaten houden en tot de volgende Skype he.
    Groetjes en een dikke knuffel van ons.

  • 22 September 2014 - 16:49

    Marion:

    Helemaal leuk zeg. Goed geschreven ook,

  • 22 September 2014 - 18:54

    Riet Steijns:

    WOOOOOOOOOOOW, NIKKI Wat een mooie blog weer meid. Je wil dierenarts worden, nou ik kan je vertellen als je dat niet gaat lukken ( maar dat lukt wel bij jou ) dan moet je maar journaliste worden want wat kan jij dat mooi verwoorden, maarja als je zoveel ziet en beleefd dan heb je ook wat te vertellen. Inderdaad er zijn al 4 weken om, heb je wel genoeg aan 10 weken? Als ik je foto"s bekijk weet ik niet of je er genoeg aan hebt maar ik denk dat het niet bij 1x blijf, je ga vast nog een keerje terug. Ook al is het zo ver reizen ik denk dat als je er helemaal bent, dat je dat snel bent vergeten.Ik ga je prachtige kiekjes nog ns een keertje bekijken hoor en volgende week wachten we allemaal op deel 5 van jou. Meis het ga je goed daar. XXX en de groetjes van ons.

  • 24 September 2014 - 18:58

    Annemiek:

    Hey dotje !!!!!
    Wat gaaf allemaal zeg !!! En ook echt super mooi werk wat je allemaal mag doen !!
    Ik ben best een beetje jaloers op je ! Haha zou er ook zo heen willen joh !!
    Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt ! Ook echt leuk dat je ook zoveel van het
    landschap ziet !!
    Nou meis, geniet ervan !!!

    Xxxx Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 8765

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 10 November 2014

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: